søndag 22. november 2009

Hjemmebakte boller !

Smelt 200 g smør
Tilsett ca 1/2 l melk i kjelen
la det bli litt over lunket
rør gjæren ut i litt av dette
eller ha tørr gjær oppi det tørre
Ha i litt under 1 kg mel i en plastbolle
ca 2 -3 dl sukker, litt kardemomme og litt salt har du i melet
rør om det tørre før du tilsetter vesken litt etter litt,
rør godt med en skje til deigen slipper fra kanten å er litt fuktig enda, dekk til godt med plast og håndkle, settes på ett lunt sted å ungå å lufte til bollene er i ovnen, rør om deigen å dryss på med litt mel et par ganger i løpet av hevetiden på 1-1/2 time
trill utt å sett til etteheving 1 time, pensle med egg og stek midt i ovnen til de er gylne.
Husk; ikke bruk for mye mel da blir de tunge..

2 kommentarer:

  1. Hei,
    Jeg bor for tiden i Australia, langt unna kokebøkene mine hjemme, så da er det bra man har internett.
    Jeg prøvde bolle-oppskriften din, og de ble veldig gode, takk skal du ha!
    Hilsen Karina

    SvarSlett
  2. Så koselig å høre ♥
    hyggelig å kunne hjelpe deg down there :)

    SvarSlett

Så hyggelig du vil skrive noen ord til meg da ☻
Det setter jeg pris på ♥